#19 Jak oddolnie zmienia się system edukacji w Polsce | Godmother Podcast
Wybrałam się ostatnio na konferencję dla edukatorów Budzącej się Szkoły. Nie moja pierwsza i pewnie nie ostatnia, ale właśnie ta skłoniła mnie do opowiedzenia Wam jak się miewają oddolne zmiany w edukacji. Bo jest ich więcej, niż wydaje się na pierwszy rzut oka.
W dzisiejszym odcinku:
- czym jest ruch Budzących się Szkół
- dlaczego zmiany oddolne a nie odgórne
- jak (każda) zwykła publiczna placówka może przekształcić się w alternatywną (przynajmniej częściowo)
- jak w skrócie wygląda proces zmian w systemie proponowanym przed budzące się szkoły
- dygresja: kontrowersje wokół książki “Neurodydaktyka” M. Żylińskiej
- najlepsze wnioski z debaty praktyków na temat: jak zacząć wprowadzać zmiany w naszych szkołach
- jak rodzice potrafią utrudniać wprowadzanie pozytywnych zmian w szkole
- dlaczego osoba wprowadzająca zmiany musi przygotować się na falę pytań, krytyki i wątpliwości (i jest to normalne, w porządku i wręcz uzasadnione)
- warsztaty: czy uczniowie mogą samodzielnie formułować własne cele lekcji
- warsztaty: co zrobić by zeszyt ucznia stał się encyklopedią wiedzy
- metoda edukatorium wg wzoru niemieckiego
- społeczny aspekt wychowawczy ‘przymusowej’ pracy w grupie/parach
Odnośniki:
- strona budzącej się szkoły i blog budzącej się szkoły
- debata dla wątpiących
- szkoła No Bell na czym polega jej fenomen
- wykład Jacka Pyżalskiego o losowaniu par do siedzenia w ławce

