Inteligencja

Któż z nas nie chce być postrzegany jako osoba inteligentna? Rzucać na prawo i lewo cięte riposty, bezbłędie dobierać puenty w każdej sytuacji i pamiętać wszystkie dowcipy i fakty, które bywają przydatne w dyskusjach – to umiejętności powszechnie pożądane.

Zanim jednak zajmiemy się tym, JAK sprawić by dziecko było inteligentne, warto zastanowić się nad tym, co właściwie inteligencja oznacza. Książki i czasopisma podają niezliczoną liczbę definicji słowa „inteligencja”, nie jest więc łatwo podpisać się pod którąś z nich. Dziś zamierzam przybliżyć Wam formułę, którą podaje Encyklopedia Zdrowia (źródło na końcu artykułu).

Wspomniana Encyklopedia traktuje inteligencję i sprawność umysłową jako synonimy. Oto trzy czynniki, które mają największy i bezpośredni wpływ na Twój mózg.

 

1. Szybkość przyswajania informacji (bit/s)
Jest to nic innego jak czas, jaki potrzebujemy na przetwarzanie (zmagazynowanie i ponowne odtworzenie) informacji. Mózg przeciętnego Kowalskiego, wykonuje tą czynność z prędkością 15 bitów na sekundę. A student medycyny – 20 bitów/sek.
I tu mała dygresja z mojej strony. Do znudzenia będę powtarzać, że mózg zachowuje się jak mięsień, regularnie poddawany stymulacji zwiększa swoją efektywność czy tego chcemy czy nie (ale zwykle chcemy). A studenci medycyny, doskonale wiedzą jaki ogrom wiedzy mają do opanowania w każdym semestrze – i ten trening owocuje, nie tylko zdaną sesją i wiedzą teoretyczną, ale także właśnie sprawnością mózgu, co moim zdaniem, ma wiele więcej wymiernych korzyści.

 

2. Czas bezpośredniego przyswajania.
Uwaga, specyficzny rodzaj informacji – bieżąca. Jest zatrzymywana w umyśle na krótko (około 4-5 sekund). Przez taki czas, jesteśmy w stanie zapamiętać np. ciąg liter lub cyfr złożony z 5 elementów.

 

3. Pośrednie przyswajanie.
Tu mamy do czynienia z informacją stojącą w opozycji do bieżącej. Przyswajanie pośrednie więc, jest to umiejętność zachowywania i przywoływania z pamięci ‘bitów’, związana z działaniem pamięci długotrwałej.

 

Tyle teorii. By stać się inteligentniejszym w praktyce, należy rozwijać każdy z tych trzech elementów, już od dziecka. Trenować, trenować i jeszcze raz trenować. Efekt? Szybka przyswajalność wiedzy, udoskonalone myślenie i planowanie, wyraźny skok kreatywności i wiele wiele innych, bowiem mózgu w naszym życiu nie sposób przecenić.

Jak to zrobić w praktyce?

Możesz uczyć dziecko logicznego myślenia, albo rozwijać jego inteligencję smakami🙂