Edukacja alternatywna. Seria bezpłatnych webinarów dla rodziców spragnionych odpowiedzi.

Zapraszam Cię na 1,5 h webinar o edukacji alternatywnej i tego jak można o niej myśleć, by odpowiedzieć na wiele pytań i wątpliwości, jakie rodzą się w głowie niemal każdego rodzica. Pytania pozbierała i zadała Kamila Jakimowicz, działaczka i edukatorka z Konina w ramach akcji “Edukacyjne konfrontacje” i polecam wszystkie webinary z tej serii!

W tym filmie rozmawiamy o:

  • Czy każde dziecko ma jakiś talent? Dlaczego nie?
  • Jak to się dzieje, że niektóre dzieci uznawane są za mniej lub bardziej uzdolnione?
  • W kontekście badań nad chwaleniem dr Carol Dweck. Czy żyjemy w czasach, kiedy przeszliśmy od epoki “dzieci i ryby głosu nie mają” do epoki “wszystko super, pięknie”?
  • Co jest złego w standardowej szkole? Serio.
  • Po co w szkole dzwonki co 45 minut, ławki w rzędy, podziały na przedmioty, oceny itp. Czemu to służy?
  • Co jest lepsze od szkoły standardowej, a przy czym zawahałabyś się posyłając dziecko?
  • Jakie są nurty edukacji alternatywnej? Który nurt jest Ci najbliższy?
  • Jak się ma technologia do zespołu deficytu natury?
  • Czy edukacja domowa upośledza dzieci pod kątem społecznym?
  • Zatem może to szkoła systemowa rozwija prawidłowe postawy społeczne?
  • Popularność edukacji alternatywnej rośnie z roku na rok. Jednak wciąż przytłaczająca większość traktuje ją jak coś niepewnego. Taki trochę eksperyment. Czy edukacja alternatywna to eksperymentowanie na dzieciach?
  • Jak w badaniach naukowych wypada nasza standardowa szkoła systemowa? Znasz jakieś badania na systemie, który ma ponad 200 lat?
  • Czy potrzebujemy dalej wiedzy z encyklopedii? Dlaczego (nie) ? 😉
  • Jak do edukacji ma się polityka, jakie są czynniki zmiany systemu?

Kurt Montgomery- dyrektor szkoły podstawowej i liceum Spark Academy w Poznaniu. Kurt to Amerykanin z pochodzenia, który mieszka w Poznaniu od ponad dwudziestu lat. Przynosi do Sparka swoje doświadczenie jako przedsiębiorca i współzałożyciel kilku firm, fundacji i amatorskiego klubu sportowego. Prywatnie ojciec trójki dzieci. I powiem Wam w tajemnicy, że gdybyśmy mieszkali w Poznaniu to właśnie Spark Academy rozważałabym jako szkołę dla mojej córy. Póki co jesteśmy w Londynie, ale nigdy nie wiadomo!

A tu webinar, który techniczne rozpoczął całą serię i do Kamila Jakimowicz (pomysłodawczyni projektu i właścicielka przedszkola daltońskiego Akademia Junior) była pod ostrzałem pytań. Skąd inicjatywa, jaki jest jej cel, kogo ma zamiar zaprosić do projektu i dlaczego.

Gościem webinaru była Katarzyna Dworaczyk, która jest mediatorką, trenerką komunikacji, autorką książki „Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu”. Należy do międzynarodowego zespołu trenerów skupionych wokół Porozumienia bez Przemocy. Z elementów poznanych metod i podejść terapeutycznych stworzyła model towarzyszenia w rozwiązywaniu konfliktów SNO, który sprawdza się w przedszkolach, domach, szkołach i biznesie. Publikuje, prowadzi warsztaty i wykłady, opowiadając o komunikacji budującej porozumienie i wzbogacającej relacje.

  1. Jak wspominasz szkołę z perspektywy uczennicy.
  2. Jakie doświadczenia, wspomnienia mają osoby, które przychodzą do Ciebie na sesje indywidualne? Czy często są to wspomnienia ze szkolnych lat?
  3. W jaki sposób te doświadczenia wpłynęły na tworzenie przekonań na swój temat? Na kształtujące się w młodym wieku poczucie własnej wartości?
  4. Jakich rad udzieliłabyś dzisiaj rodzicom, których dzieci właśnie rozpoczynają edukację?
  5. Jakie postawy warto pielęgnować? W jaki sposób doceniać sukcesy i pomagać radzić sobie z porażkami?

Spotkanie z założycielką i prezeską Fundacja Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci i dorosłych Marianną Kłosińską. To było też spotkanie z zagadnieniami związanymi z unschoolingiem, edukacją domową i oddolnym ruchem edukacji demokratycznej. Uwieeeelbiam Mariannę i to co i jak robi dla dzieci. Unschooling mnie onieśmiela i pociąga z równą siłą! Koniecznie posłuchajcie!

Wywiad z Iwoną Michalak-Jędrzejczak. Psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka , trenerka, nauczycielka akademicka.  Założycielka Pracowni Psychoterapii i Psychoedukacji „Empatia” w Koninie. Pracuje z rodzinami, prowadzi warsztaty, szkolenia i wykłady dla rodziców, kadr pedagogicznych i dla dzieci. Na co dzień pracuje również z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

  1. Jakie masz wspomnienia z czasów szkolnych?
  2. Porozmawiajmy o wolności w edukacji. Często szkoły wolnościowe, demokratyczne, formy edukacji alternatywnych są postrzegane jako miejsca bez zasad, bez jakiegokolwiek obowiązku. Czy różni się wolność od swawoli? I czy w ogóle jest potrzebna w edukacji? I do czego? Jesper Jull i wielu mu podobnych twierdzi, że dzieci chcą się uczyć, że to nasza cecha gatunkowa i że zamiast obowiązku nauki powinno być prawo do niej.
  3. Czy dzieci z edukacji domowej i ze szkół demokratycznych są pozbawione interakcji z rówieśnikami, przykleja się im łatkę nieprzystosowanych do życia w społeczeństwie, chociaż badania pokazują coś zupełnie odwrotnego, my jako społeczeństwo jakoś ciągle wierzymy, że skupiska szkolne, skupiska klasowe losowo przydzielonych dzieci w jednym wieku są gwarantem społecznej dojrzałości
  4. Carle Honore wielki orędownik ruchu slow parentingu, autor, pisze w książce “Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój”, że od końca 20 wieku obserwujemy prawdziwy wyścig zbrojeń  jeśli chodzi o edukację swoich dzieci. Malejący przyrost naturalny wzmocnił pozycję dziecka jako rzadkiego, a zatem cennego artykułu. Autor używa pojęcia Zarządzanie Dzieckiem (Mikrozarządzanie) i pisze, że rodzice rozpoczynają te praktyki już od pierwszych miesięcy ciąży. Chcemy, żeby nasze dzieci miały dobry start w szkole, wypełniamy im dzień różnymi pozaszkolnymi zajęciami, kontrolujemy za pomocą internetu i telefonów komórkowych, dbamy, żeby nie dostały alergii, sprawdzamy, czy w jedzeniu nie ma tablicy Mendelejewa. Widzimy dookoła wiele zagrożeń, boimy się o bezpieczeństwo naszych pociech. A przy tym otaczamy je różnymi gadżetami, zabawkami edukacyjnymi, spełniamy zachcianki, chuchamy i dmuchamy. Chcemy, żeby miały wszystko, co najlepsze. Ale mamy też wobec nich oczekiwania. Niektórzy poprzeczkę wymagań i własnych ambicji ustawiają już w kołysce i snują dalekosiężne plany nim bobas jeszcze zdąży wyrosnąć z pieluch. Puszczanie muzyki klasycznej w łonie, joga dla niemowląt, edukacyjne zabawki,  potem zajęcia dodatkowe rozwijające pasję zaczynają zamieniać się w koszmarny maraton trwający 6 dni w tygodniu od rana do nocy odrabianie zadań domowych za swoje przemęczone dzieci, opłacanie korepetytorów. Dlaczego robimy to własnym dzieciom? Czy to chodzi właśnie o dzieciaki? Czy na pewno za takim działaniem stoi dobro dziecka? Skoro żyjemy w czasach, gdzie decydującym czynnikiem wejścia na rynek jest nie wykształcenie, ale umiejętności i doświadczenie?
  5. W raportach Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę zauważamy alarmującą statystykę dotyczącą coraz niższego wieku dzieci, które podejmują próby samobójcze. Po wypadkach samochodowych, samobójstwa to najczęstsza przyczyna śmierci wśród dzieci w Polsce. Wśród kilku czynników, wymienia się przeładowanie dzieci obowiązkami szkolnymi, zajęciami dodatkowymi, ciągła, rosnąca presja ze strony rodziców. Dzieciom brakuje czasu na odpoczynek. Raport NIK z 2017 W 2017 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informację o wynikach kontroli nt. przeciwdziała zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży . Wnioski NIK były jasne, system oświaty nie gwarantuje dzieciom i młodzieży szkolnej łatwej dostępności do opieki psychologiczno-pedagogicznej.)
  6. Zatem co z Twojego doświadczenia jest najważniejsze z punktu widzenia zdrowia psychicznego naszych dzieci?

W tym webinarze gościem jest Katarzyna Dryjas – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim, przedszkola wyjątkowego i jednego z dwóch pierwszych w Polsce posiadającego międzynarodowy certyfikat International Dalton School. Współzałożycielka i prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Prowadzi szkolenia w całej Polsce, ale i za granicą z Planu Daltońskiego i jest światłem w tunelu Polskiej edukacji

  1. Jak wspominasz swoje lata szkolne?
  2. Czy te doświadczenia ukształtowały Ciebie w jakiś sposób, czy wpłynęły na to, czym się zajmujesz zawodowo?
  3. Kiedy powstała ta idea? W jakich okolicznościach? Kim była Helen Parkhurst?
  4. Plan Daltoński powstał ponad 100 lat po tym, jak wprowadzony został obowiązek powszechnej edukacji. Ralph Waldo Emmerson pisał o tym, że szkoła nie spełnia już swojej roli, że w tamtych czasach uczniowie nie przychodzą już do szkół by wziąć to, co szkoła ma im do zaoferowania. Jakie to wciąż aktualne…Co na ten temat mówiła Helen?
  5. Czy Plan Daltoński był sprzeciwem wobec edukacji systemowej/pruskiej?
  6. Jak to się stało, że idea, która powstała w USA przeniosła się prawie całkowicie poza Amerykę, a w USA jest tylko jedna Szkoła Daltońska? Czy tam Plan Daltoński się nie sprawdził?
  7. Skąd pomysł na Plan Daltoński w Polsce?
  8. Plan Daltoński był dedykowany dzieciom starszym, szkolnym, jak to się stało, że znalazł się w przedszkolach?
  9. Skąd według Ciebie ta rosnąca popularność Planu Daltońskiego w Polsce?
  10. Czy Plan Daltoński funkcjonuje również w szkołach czy tylko w przedszkolach?
  11. To częste pytanie, które słyszę od rodziców dzieci chodzących do przedszkola daltońskiego: czy moje dzieci poradzą sobie w „normalnej szkole?” Jakie są Twoje doświadczenia?
  12. Czy każde dziecko odnajdzie się w Planie Daltońskim?
  13. Co motywuje dyrektorów/nauczycieli do wprowadzenia Planu Daltońskiego u siebie? Czy częściej z inicjatywą wychodzą nauczyciele czy dyrektorzy?
  14. Czy nauczyciele w Polsce są gotowi na zmiany, otwarci na refleksję nad sobą?
  15. Czego „uczy” Plan Daltoński? Jakich ludzi kształtuje?
  16. Jakie masz nadzieje na przyszłość? Czego życzyłabyś Polskiej edukacji?