Edukacja alternatywna. Seria bezpłatnych webinarów dla rodziców spragnionych odpowiedzi.
Zapraszam Cię na 1,5 h webinar o edukacji alternatywnej i tego jak można o niej myśleć, by odpowiedzieć na wiele pytań i wątpliwości, jakie rodzą się w głowie niemal każdego rodzica. Pytania pozbierała i zadała Kamila Jakimowicz, działaczka i edukatorka z Konina w ramach akcji “Edukacyjne konfrontacje” i polecam wszystkie webinary z tej serii!
W tym filmie rozmawiamy o:
-
Czy każde dziecko ma jakiś talent? Dlaczego nie?
-
Jak to się dzieje, że niektóre dzieci uznawane są za mniej lub bardziej uzdolnione?
-
W kontekście badań nad chwaleniem dr Carol Dweck. Czy żyjemy w czasach, kiedy przeszliśmy od epoki “dzieci i ryby głosu nie mają” do epoki “wszystko super, pięknie”?
-
Co jest złego w standardowej szkole? Serio.
-
Po co w szkole dzwonki co 45 minut, ławki w rzędy, podziały na przedmioty, oceny itp. Czemu to służy?
-
Co jest lepsze od szkoły standardowej, a przy czym zawahałabyś się posyłając dziecko?
-
Jakie są nurty edukacji alternatywnej? Który nurt jest Ci najbliższy?
- Jak się ma technologia do zespołu deficytu natury?
-
Czy edukacja domowa upośledza dzieci pod kątem społecznym?
-
Zatem może to szkoła systemowa rozwija prawidłowe postawy społeczne?
-
Popularność edukacji alternatywnej rośnie z roku na rok. Jednak wciąż przytłaczająca większość traktuje ją jak coś niepewnego. Taki trochę eksperyment. Czy edukacja alternatywna to eksperymentowanie na dzieciach?
-
Jak w badaniach naukowych wypada nasza standardowa szkoła systemowa? Znasz jakieś badania na systemie, który ma ponad 200 lat?
-
Czy potrzebujemy dalej wiedzy z encyklopedii? Dlaczego (nie) ? 😉
- Jak do edukacji ma się polityka, jakie są czynniki zmiany systemu?
Kurt Montgomery- dyrektor szkoły podstawowej i liceum Spark Academy w Poznaniu. Kurt to Amerykanin z pochodzenia, który mieszka w Poznaniu od ponad dwudziestu lat. Przynosi do Sparka swoje doświadczenie jako przedsiębiorca i współzałożyciel kilku firm, fundacji i amatorskiego klubu sportowego. Prywatnie ojciec trójki dzieci. I powiem Wam w tajemnicy, że gdybyśmy mieszkali w Poznaniu to właśnie Spark Academy rozważałabym jako szkołę dla mojej córy. Póki co jesteśmy w Londynie, ale nigdy nie wiadomo!
A tu webinar, który techniczne rozpoczął całą serię i do Kamila Jakimowicz (pomysłodawczyni projektu i właścicielka przedszkola daltońskiego Akademia Junior) była pod ostrzałem pytań. Skąd inicjatywa, jaki jest jej cel, kogo ma zamiar zaprosić do projektu i dlaczego.
Gościem webinaru była Katarzyna Dworaczyk, która jest mediatorką, trenerką komunikacji, autorką książki „Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu”. Należy do międzynarodowego zespołu trenerów skupionych wokół Porozumienia bez Przemocy. Z elementów poznanych metod i podejść terapeutycznych stworzyła model towarzyszenia w rozwiązywaniu konfliktów SNO, który sprawdza się w przedszkolach, domach, szkołach i biznesie. Publikuje, prowadzi warsztaty i wykłady, opowiadając o komunikacji budującej porozumienie i wzbogacającej relacje.
- Jak wspominasz szkołę z perspektywy uczennicy.
- Jakie doświadczenia, wspomnienia mają osoby, które przychodzą do Ciebie na sesje indywidualne? Czy często są to wspomnienia ze szkolnych lat?
- W jaki sposób te doświadczenia wpłynęły na tworzenie przekonań na swój temat? Na kształtujące się w młodym wieku poczucie własnej wartości?
- Jakich rad udzieliłabyś dzisiaj rodzicom, których dzieci właśnie rozpoczynają edukację?
- Jakie postawy warto pielęgnować? W jaki sposób doceniać sukcesy i pomagać radzić sobie z porażkami?
Spotkanie z założycielką i prezeską Fundacja Bullerbyn na rzecz wspólnoty dzieci i dorosłych Marianną Kłosińską. To było też spotkanie z zagadnieniami związanymi z unschoolingiem, edukacją domową i oddolnym ruchem edukacji demokratycznej. Uwieeeelbiam Mariannę i to co i jak robi dla dzieci. Unschooling mnie onieśmiela i pociąga z równą siłą! Koniecznie posłuchajcie!
Wywiad z Iwoną Michalak-Jędrzejczak. Psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka , trenerka, nauczycielka akademicka. Założycielka Pracowni Psychoterapii i Psychoedukacji „Empatia” w Koninie. Pracuje z rodzinami, prowadzi warsztaty, szkolenia i wykłady dla rodziców, kadr pedagogicznych i dla dzieci. Na co dzień pracuje również z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Jakie masz wspomnienia z czasów szkolnych?
- Porozmawiajmy o wolności w edukacji. Często szkoły wolnościowe, demokratyczne, formy edukacji alternatywnych są postrzegane jako miejsca bez zasad, bez jakiegokolwiek obowiązku. Czy różni się wolność od swawoli? I czy w ogóle jest potrzebna w edukacji? I do czego? Jesper Jull i wielu mu podobnych twierdzi, że dzieci chcą się uczyć, że to nasza cecha gatunkowa i że zamiast obowiązku nauki powinno być prawo do niej.
- Czy dzieci z edukacji domowej i ze szkół demokratycznych są pozbawione interakcji z rówieśnikami, przykleja się im łatkę nieprzystosowanych do życia w społeczeństwie, chociaż badania pokazują coś zupełnie odwrotnego, my jako społeczeństwo jakoś ciągle wierzymy, że skupiska szkolne, skupiska klasowe losowo przydzielonych dzieci w jednym wieku są gwarantem społecznej dojrzałości
- Carle Honore wielki orędownik ruchu slow parentingu, autor, pisze w książce “Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój”, że od końca 20 wieku obserwujemy prawdziwy wyścig zbrojeń jeśli chodzi o edukację swoich dzieci. Malejący przyrost naturalny wzmocnił pozycję dziecka jako rzadkiego, a zatem cennego artykułu. Autor używa pojęcia Zarządzanie Dzieckiem (Mikrozarządzanie) i pisze, że rodzice rozpoczynają te praktyki już od pierwszych miesięcy ciąży. Chcemy, żeby nasze dzieci miały dobry start w szkole, wypełniamy im dzień różnymi pozaszkolnymi zajęciami, kontrolujemy za pomocą internetu i telefonów komórkowych, dbamy, żeby nie dostały alergii, sprawdzamy, czy w jedzeniu nie ma tablicy Mendelejewa. Widzimy dookoła wiele zagrożeń, boimy się o bezpieczeństwo naszych pociech. A przy tym otaczamy je różnymi gadżetami, zabawkami edukacyjnymi, spełniamy zachcianki, chuchamy i dmuchamy. Chcemy, żeby miały wszystko, co najlepsze. Ale mamy też wobec nich oczekiwania. Niektórzy poprzeczkę wymagań i własnych ambicji ustawiają już w kołysce i snują dalekosiężne plany nim bobas jeszcze zdąży wyrosnąć z pieluch. Puszczanie muzyki klasycznej w łonie, joga dla niemowląt, edukacyjne zabawki, potem zajęcia dodatkowe rozwijające pasję zaczynają zamieniać się w koszmarny maraton trwający 6 dni w tygodniu od rana do nocy odrabianie zadań domowych za swoje przemęczone dzieci, opłacanie korepetytorów. Dlaczego robimy to własnym dzieciom? Czy to chodzi właśnie o dzieciaki? Czy na pewno za takim działaniem stoi dobro dziecka? Skoro żyjemy w czasach, gdzie decydującym czynnikiem wejścia na rynek jest nie wykształcenie, ale umiejętności i doświadczenie?
- W raportach Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę zauważamy alarmującą statystykę dotyczącą coraz niższego wieku dzieci, które podejmują próby samobójcze. Po wypadkach samochodowych, samobójstwa to najczęstsza przyczyna śmierci wśród dzieci w Polsce. Wśród kilku czynników, wymienia się przeładowanie dzieci obowiązkami szkolnymi, zajęciami dodatkowymi, ciągła, rosnąca presja ze strony rodziców. Dzieciom brakuje czasu na odpoczynek. Raport NIK z 2017 W 2017 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informację o wynikach kontroli nt. przeciwdziała zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży . Wnioski NIK były jasne, system oświaty nie gwarantuje dzieciom i młodzieży szkolnej łatwej dostępności do opieki psychologiczno-pedagogicznej.)
- Zatem co z Twojego doświadczenia jest najważniejsze z punktu widzenia zdrowia psychicznego naszych dzieci?
W tym webinarze gościem jest Katarzyna Dryjas – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Dyrektor Przedszkola Publicznego nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim, przedszkola wyjątkowego i jednego z dwóch pierwszych w Polsce posiadającego międzynarodowy certyfikat International Dalton School. Współzałożycielka i prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Prowadzi szkolenia w całej Polsce, ale i za granicą z Planu Daltońskiego i jest światłem w tunelu Polskiej edukacji
- Jak wspominasz swoje lata szkolne?
- Czy te doświadczenia ukształtowały Ciebie w jakiś sposób, czy wpłynęły na to, czym się zajmujesz zawodowo?
- Kiedy powstała ta idea? W jakich okolicznościach? Kim była Helen Parkhurst?
- Plan Daltoński powstał ponad 100 lat po tym, jak wprowadzony został obowiązek powszechnej edukacji. Ralph Waldo Emmerson pisał o tym, że szkoła nie spełnia już swojej roli, że w tamtych czasach uczniowie nie przychodzą już do szkół by wziąć to, co szkoła ma im do zaoferowania. Jakie to wciąż aktualne…Co na ten temat mówiła Helen?
- Czy Plan Daltoński był sprzeciwem wobec edukacji systemowej/pruskiej?
- Jak to się stało, że idea, która powstała w USA przeniosła się prawie całkowicie poza Amerykę, a w USA jest tylko jedna Szkoła Daltońska? Czy tam Plan Daltoński się nie sprawdził?
- Skąd pomysł na Plan Daltoński w Polsce?
- Plan Daltoński był dedykowany dzieciom starszym, szkolnym, jak to się stało, że znalazł się w przedszkolach?
- Skąd według Ciebie ta rosnąca popularność Planu Daltońskiego w Polsce?
- Czy Plan Daltoński funkcjonuje również w szkołach czy tylko w przedszkolach?
- To częste pytanie, które słyszę od rodziców dzieci chodzących do przedszkola daltońskiego: czy moje dzieci poradzą sobie w „normalnej szkole?” Jakie są Twoje doświadczenia?
- Czy każde dziecko odnajdzie się w Planie Daltońskim?
- Co motywuje dyrektorów/nauczycieli do wprowadzenia Planu Daltońskiego u siebie? Czy częściej z inicjatywą wychodzą nauczyciele czy dyrektorzy?
- Czy nauczyciele w Polsce są gotowi na zmiany, otwarci na refleksję nad sobą?
- Czego „uczy” Plan Daltoński? Jakich ludzi kształtuje?
- Jakie masz nadzieje na przyszłość? Czego życzyłabyś Polskiej edukacji?