8-letni naukowiec

Zapomnij poinformować dziecko, że czegoś się nie da – a pokaże Ci jak to zrobić. Pokaż dziecku jak coś można zrobić, a zrobi to lepiej. Czas oficjalnie przyznać: my dorośli, jesteśmy ograniczeni i swoje ograniczenia lubimy imputować dzieciom. Dziś przedstawiam dowód.

Nauczyciel, który dał wędkę

Nauczyciele ze szkoły Blackawton w Devonie, zadali sobie trud pokazania dzieciom, w wieku 8-10 lat, że eksperymenty naukowe są w ich zasięgu. Dali wędkę – pokazali jak się takie eksperymenty przeprowadza, jak je opisywać i jak wyciągać wnioski. Dali również możliwość współpracy z prawdziwymi naukowcami i badaczami. Może warto zbudować własną wieżę badacza? Jeśli chesz dowiedzieć się jak zajrzyj tutaj.

Jaki był tego efekt?

Dzieci, zainspirowane przeprowadziły eksperyment na trzmielach – jak postrzegają kolory i jak odbierają wzorce. Wyniki eksperymentu pozwoliły im wysnuć tezę, którą następnie udowodnili.
I co się w tym miejscu dzieje w przypadku dorosłych naukowców? Wyniki badań są publikowane w branżowych czasopismach.

Udało się!

A co się stało w przypadku dzieci? Wyniki ich badań zostały uznane za bardzo wartościowe i opublikowane w Biology Letters – szanowanym brytyjskim magazynie naukowym.

Zastosowany został jeden wyjątek – artykuł nie posiada bibliografii i odnośników do literatury fachowej – gdyż najzwyczajniej w świecie, dzieci nie były w stanie z niej korzystać, język był da nich niezrozumiały.
W zamian za to, dodano do artykułu komentarze dwóch naukowców z New York i Extel University.

Wnioski dla dorosłych

To, że my sobie czegoś nie jesteśmy w stanie wyobrazić nie znaczy, że powinniśmy informować o tym dzieci. Pokażmy im co wiemy, nauczmy ich tego co już potrafimy i przede wszystkim DAJMY IM DUŻO PRZESTRZENI do rozwoju i myślenia. And then let’s see what happens.

źródło: http://www.tgdaily.com/