#19 Jak oddolnie zmienia się system edukacji w Polsce | Godmother Podcast

Wybrałam się ostatnio na konferencję dla edukatorów Budzącej się Szkoły. Nie moja pierwsza i pewnie nie ostatnia, ale właśnie ta skłoniła mnie do opowiedzenia Wam jak się miewają oddolne zmiany w edukacji. Bo jest ich więcej, niż wydaje się na pierwszy rzut oka.

W dzisiejszym odcinku:

  • czym jest ruch Budzących się Szkół
  • dlaczego zmiany oddolne a nie odgórne
  • jak (każda) zwykła publiczna placówka może przekształcić się w alternatywną (przynajmniej częściowo)
  • jak w skrócie wygląda proces zmian w systemie proponowanym przed budzące się szkoły
  • dygresja: kontrowersje wokół książki “Neurodydaktyka” M. Żylińskiej
  • najlepsze wnioski z debaty praktyków na temat: jak zacząć wprowadzać zmiany w naszych szkołach
  • jak rodzice potrafią utrudniać wprowadzanie pozytywnych zmian w szkole
  • dlaczego osoba wprowadzająca zmiany musi przygotować się na falę pytań, krytyki i wątpliwości (i jest to normalne, w porządku i wręcz uzasadnione)
  • warsztaty: czy uczniowie mogą samodzielnie formułować własne cele lekcji
  • warsztaty: co zrobić by zeszyt ucznia stał się encyklopedią wiedzy
  • metoda edukatorium wg wzoru niemieckiego
  • społeczny aspekt wychowawczy ‘przymusowej’ pracy w grupie/parach

Odnośniki: