Nauka przedsiębiorczości dla dzieci! cz.3

To już ostatni wpis z serii „Nauka przedsiębiorczości dla dzieci”. W dwóch poprzednich poznaliśmy sześć umiejętności, które należy rozwijać w dziecku by wychować go w duchu przedsiębiorczości. Dziś zamykamy dziesiątkę! (Poprzednie wpisy znajdziecie tu i tu)

7. Znajdź okazję by stać się liderem.

Dzieci uczą się w szkole jak posłusznie podążać za ogólnie panującymi zasadami. Są zaprogramowane na przyswajanie faktów w zamian za rozwijanie umiejętności niezależnego myślenia. Cechy związane z przedsiębiorczością wymagają nieszablonowego myślenia, kreowania nietypowych rozwiązań i w końcu przewodzenia innym.

      Jak to zrobić?
    Daj dziecku możliwość przewodzenia. Przykładowo w grach zespołowych, zabawach z rówieśnikami czy nawet na placu zabaw. Możesz zachęcać je do wygłaszania toastów na małych imprezach rodzinnych by dać zalążki doświadczenia w publicznym przemawianiu.

8. Komunikacja, komunikacja, komunikacja.

Niestety w erze komputerów, umiejętności komunikacyjne całego społeczeństwa spadają. Biznes niestety wymaga komunikacji na bardzo zaawansowanym poziomie – publiczne przemawianie, negocjacje z kontrahentami, zatrudnianie pracowników etc. Nauka jak efektywnie się komunikować, może być zbawienna dla późniejszych umiejętności dziecka.

      Jak to zrobić?
    Po pierwsze nauczaj przez dawanie przykładu. Pokaż dziecku jak być kulturalnym i taktownym w kontaktach z innymi. Bardzo ważne jest trenowanie utrzymywania kontaktu wzrokowego kiedy rozmawiamy z kimś twarzą w twarz – pokażmy dziecku jak jest to istotne i jak wiele wówczas rzeczy może pozostać niewypowiedzianych. Kiedy prowadzisz rozmowę telefoniczną staraj się mówić powoli i wyraźnie. Bardzo ciekawe efekty może również przynieść nietypowa nauka komunikacji – poprzez rozmowę emailową z własną pociechą; zwracaj uwagę na potoczne słownictwo, na pisownię, na zwroty grzecznościowe, na wstęp i stopkę i poprawność gramatyczną. Dziecko odczuje satysfakcję z zabawy, z tego że może np planować urodziny z mamą poprzez email, a przy okazji zakorzeni w sobie dobre nawyki korespondencji.

9. Sztuka dawania.

Po co robić biznes gdy nie mamy w tym żadnego wyższego celu. Przykrym zjawiskiem jest robienie biznesu wyłącznie dla pieniędzy, warto więc wyrobić w dziecku poczucie, że cel wyższy jest ważny: dlaczego taki biznes, jak chcemy pomóc światu i ludziom za pomocą naszych produktów czy usług. Zabezpieczy to dziecko przed zatraceniem podstawowych wartości, w przypadku gdy osiągnie sukces biznesowy i finansowy.

      Jak to zrobić?
    Podczas rozmowy na temat przyszłej przedsiębiorczości czy jakiejkolwiek aktywności biznesowej zróbcie burzę mózgu (np. sprzedaż lemoniady – ponieważ jest bardzo gorąco i jest to ulga dla przechodniów, jeśli mogą napić się chłodnego napoju, dodatkowo nie jest to sok z konserwantami tylko woda ze świeżo wyciskaną cytryną).

10. Niezależność rozwija pewność siebie.

Któż nie chciałby mieć niezależnego, odnoszącego sukcesu dziecka? Przedsiębiorczy umysł powoduje, że dziecko świadome jest istoty polegania na samym sobie w tworzeniu własnego sukcesu. Co oczywiście ma niebagatelny wpływ na późniejsze pokolenia.

Jak to zrobić?

Następnym razem gdy dziecko poprosi o pieniądze na zabawkę/gumę/soczek, zachęć je do tego by zarobiło te pieniądze (ponieważ nie mnożą się magicznie w portfelu). Starsze dziecko może skosić trawnik, młodsze zmyć naczynia, umyć wannę, zanieść coś sąsiadce – pomysły są tylko ograniczone Waszą kreatywnością.