Naucz dziecko robić notatki cz.2


Przed Tobą druga część wpisu traktującego o tym, jak skutecznie robić notatki. Pierwszą część znajdziesz tutaj (klik). Ostatnio wyjaśniałam dlaczego “normalne” notowanie jest nieskuteczne i opisałam dwie alternatywne metody tworzenia notatek. Dziś więcej o tym jakich technik możesz nauczyć swoje dziecko, by uczyło się i zapamiętywało z prędkością światła. A przy okazji na końcu artykułu możesz pobrać za darmo PDFa z podsumowaniem wszystkich metod i gotowymi arkuszami do wydruku.

Metoda Map Myśli

metoda mysliMapy myśli stały się niedawno tak popularne, że chyba każdy przynajmniej o nich słyszał.

Za chwilę przedstawię kilka podstawowych zasad tworzenia map myśli, jednak wcześniej chcę Cię na coś uczulić.

Po pierwsze tworzenie map myśli wcale nie jest takie proste jak się wydaje. Większość z nas jest kompletnie nie przyzwyczajona do tworzenia notatek w formie nie-linearnej. Najczęstszym problemem jaki się pojawia przy pierwszych próbach to tworzenie map myśli, które są po chwili kompletnie nieczytelne, a poszczególne wątki nie mieszczą się już na kartce (bo zostały ówcześnie źle rozplanowane). Wciąż jednak warto próbować. Z praktyką nauczysz się tak rozplanowywać przyszłe strzałki na mapie, aby wszystkie wątki i “drzewka” się pomieściły. Nauczysz się też samego siebie: kiedy możesz sobie pozwolić na skróty myślowe a kiedy na symbole – tak by nie powstał chaos, a klarowna notatka.

Po drugie warto naprawdę NAUCZYĆ się tworzenia map myśli. Dlatego polecam wszelkie publikacje Tonego Buzana, uważanego za ojca mind mappingu. Wtedy zrozumiesz dlaczego mapy myśli są skuteczne, przy jakich treściach wykazują najwięcej zalet oraz na jak wiele sposobów możesz je personalizować. Z mojego doświadczenia wynika, że naprawdę warto się w to zagłębić.

Tymczasem oto kilka podstawowych zasad tworzenia mapy myśli:

  1. Tytuł całej notatki, jest w miejscu centralnym. Najczęściej zapisany hasłowo, wielką czcionką, kolorem rzucającym się w oczy, często opatrzony symbolem/rysunkiem/szlaczkiem etc.
  2. Każdy osobny wątek, to inny kolor strzałek/linii. Dzięki temu widać wyraźny podział tematyczny, nawet jeśli poszczególne odnogi drzewek będą bardzo blisko siebie.
  3. Strzałki/linie w poszczególnych wątkach tworzymy w sposób hierarchiczny – są wyraźnie coraz cieńsze, zupełnie jak gałęzie drzewa. Napisy – analogicznie – są coraz mniejsze.
  4. Piszemy raczej skrótowo, używamy słów-kluczy. Nie bój się skojarzyć danego słowa, dorysowując mu jakiś symbol. Nasze mózgi bardzo lubią obrazki 🙂

A oto przykład pięknej mapy myśl¹, podsumowującej tematykę inteligencji emocjonalnej.

Obraz3

 

Kodowanie kolorem

kodowanie kolorem

Jakkolwiek ta metoda może wydać się błaha, rozwiązuje naprawdę istotny problem.

Kojarzysz podręczniki studentów medycyny albo prawa? Gdzie zaznaczają żółtym zakreślaczem to co jest wg nich najważniejsze? Kończy się to zwykle tak, że zakreślona jest połowa podręcznika. Bo wszystko jest ważne – tu definicja, tu data, tu jeszcze ciekawostka warta zapamiętania.

A co jeśli w owym już przeczytanym podręczniku chcesz znaleźć konkretną datę? Błądzisz wzrokiem po książce i marnujesz tyle samo czasu, jak gdyby nic nie było zaznaczone.

A gdybyś tak według własnej legendy zaznaczał konkretne rzeczy konkretnymi kolorami? Jak na obrazku obok? Owszem – jest to trochę zachodu. Musisz mieć przy sobie podczas nauki kilka zakreślaczy/ kredek w różnych kolorach. Ale co to ma wspólnego z tworzeniem notatek?

Jest to pewna alternatywa działająca podobnie do pierwszej omawianej metody w poprzednim artykule. W metodzie Cornella musisz przeczytać główną notatkę by wyłuszczyć z niej główne hasła na margines, jak również stworzyć podsumowanie całości. Podobnie w technice kodowania kolorem musisz przeczytać główną notatkę by zadecydować jakie jej elementy zaznaczysz jakim kolorem.

Oto co się wówczas dzieje:Obraz4

Korzyść 1: Czytasz notatkę, więc już ją powtarzasz.
Korzyść 2: Podejmujesz decyzje dotyczące treści notatki, więc starasz się ją zrozumieć. A zrozumienie jest kluczem do skutecznego zapamiętania.
Korzyść 3: Gdy wrócisz do notatki po czasie, w ułamku sekundy Twoje oczy wiedzą gdzie należy powędrować aby znaleźć odpowiednie nazwisko, datę czy poszukiwaną definicję. Straciłeś czas na kolorowaniu, zyskałeś czas na powtórkach i nauce.

A tu piękny przykład² gotowych zakreślaczy, odpowiednio opisanych i gotowych do użytku. Czy potrzebujesz aż tylu? No jasne, że nie! Wybierasz tylko tyle ile ważnych powtarzalnych elementów musisz zapamiętać w swoich typowych notatkach. Legendę też możesz stworzyć własną, niekoniecznie sugerując się powyższą. Pamiętaj tylko, by wybierać kolory które w miarę możliwości różnią się od siebie. Jeśli masz kod złożony z 7 kolorów, dozwolony jest jasny i ciemny zielony czy jasny i ciemny różowy. Jeśli jednak w swoim kodzie potrzebujesz wyłącznie 4 zakreślaczy, wybierz raczej wyraźnie różniące się kolory. Mózg będzie je lepiej rozróżniał, kojarzył a więc i zapamiętywał.

Co teraz?

Możesz wybrać metodę, która intuicyjnie Ci się najbardziej podoba. Możesz je pomieszać i notatkę Cornella kolorować kodem. Możesz wypróbować jedną tylko po to by ostatecznie zdecydować się na inną. Możesz inną technikę wykorzystywać do każdej nowej rzeczy.

A w kontekście dziecka? Pomóż mu się przygotować do sprawdzianu wykorzystując którąś z metod.  Poproś by kolejny rozdział przygotowało w podobny sposób samodzielnie. Metodą małych kroków. Prób i błędów. Nie od razu Rzym zbudowano i nie od razu wszystkie zeszyty trzeba prowadzić metodami alternatywnymi.

A co jeśli dziecko jest w normalnej szkole, gdzie (nie daj bosze) nauczyciele będą wymagać tradycyjnego prowadzenia zeszytów, bo takie ich zdaniem są estetyczne? Wyjaśnij nauczycielowi, że nie ma racji. Jak nie zadziała wyślij mu linki do tych artykułów.

Pobierz PDFa

Tymczasem poniżej znajdziesz obiecany plik PDF. Znajdziesz tam wygodne podsumowanie technik robienia skutecznych notatek z obu artykułów oraz gotową stronę do wydruku, do tworzenia notatek. Oczywiście za darmo, musisz tylko podać email, na który mam Ci wysłać link do pobrania pliku. Kliknij w link poniżej, albo na obrazek.

PO PDFa KLIKNIJ TU

Techniki robienia notatek darmowy pdf

Źródła zdjęć notatek:
1, 2