Analfabetyzm matematyczny vol.1

Kobieta. 21 lat. Na prośbę obliczenia obwodu prostokąta (przy podanej długości i szerokości), w odpowiedzi pisze: „Niestety nie pamiętam wzoru na obwód prostokąta”.

Umiejętności matematyczne należą do tych, po które w codziennym życiu sięgamy bardzo często. Są oczywiście osoby, które uważają dokładnie odwrotnie, nie zdając sobie sprawy z tego dokąd brak kompetencji myślenia matematycznego może nas doprowadzić. Po wielu latach nauki, młodzi ludzie zwykle potrafią obliczyć jaką resztę mają dostać od ekspedientki (nie jest to jednak w moim mniemaniu zasługa szkoły, lecz życia – pieniądze dla wszystkich są wartościowe i nikt z własnej głupoty nie chce się ich pozbywać). Problemy pojawiają się gdy chcemy wziąć kredyt i nie potrafimy policzyć sumy oprocentowania lub gdy należy przygotować 3% roztwór do marynaty.

Prawdopodobnie każdy z Was już domyśla się gdzie należałoby szukać przyczyny tej sytuacji.

Oczywiście przyczyną jest nieudolność systemu szkolnictwa.

Choć zdaję sobie sprawę z tego, że założenia nie są złe, nikt bowiem nie ma na celu wypracowania u uczniów umiejętności bezmyślnego rozwiązywania zadań wyłącznie w kontekście omawianego działu. Niestety efekt otrzymany jest właśnie taki – brak kompetencji myślenia matematycznego.

Mogę potwierdzić z autopsji, jak też na podstawie mojego młodszego rodzeństwa (II gimnazjum i I podstawówka), że sposób nauczania matematyki, jaki serwowali dawniej mi, i jaki serwują dziś w szkołach, w prostej konsekwencji powoduje zablokowanie gotowości i zdolności do myślenia matematycznego, zastępując je potrzebą pamiętania reguł matematycznych.

Niemal na każdej lekcji można spotkać się z mechanistycznym podejściem do nauczania. I tak jak nie zakładało ono bezmyślności ucznia, niejednokrotnie wbrew zamiarom, do tego rodzaju bezmyślności doprowadza. Nie ma na to złotego środka, istnieje więcej niż jeden sposób dobrego opanowania pojęć matematycznych i wiele wymiarów matematycznej aktywności. By bardziej zgłębić te aspekty należałoby omówić zorientowanie na proces i zorientowanie na wynik w kontekście nauczania, ale to już w kolejnych artykułach… (a znajdziesz je o tu)

 

znajdz

 

 

źródło: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej.